Thursday 18 August 2011

Sifat Pemurah Rasulullah S.A.W. Terutamanya Di Ramadan

 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ فَلَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالْخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ الْمُرْسَلَة

Daripada Ibn Abbas, katanya: Rasulullah s.a.w. adalah orang yang paling pemurah. Baginda lebih pemurah lagi pada bulan Ramadan ketika Jibril menemuinya. Dan Jibril menemuinya pada setiap malam bulan Ramadan untuk bertadarus (mengulang-ulang) al-Qur`an dengan Rasulullah s.a.w. Baginda pada ketika itu lebih pemurah dalam memberi kebaikan berbanding dengan angin yang dilepaskan . (al-Bukhari, no: 6, 1906, 3220, 3554, 4997, Muslim, no: 2308)

Permulaan turunnya al-Qur`an adalah di bulan Ramadan. Jibril a.s. datang menemui baginda untuk dibacakan kepadanya al-Qur`an. Apabila tahun yang baginda wafat, Jibril datang sebanyak 2 kali.

Rasulullah s.a.w. secara mutlak adalah orang yang paling pemurah kerana sifat pemurahnya itu adalah tabi’inya dan sifat baginda secara shara’ yang didorong oleh iman dan ilmu. Secara tabi’i kerana sememangnya bangsa Quraysh adalah bangsa yang pemurah.

عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحْسَنَ النَّاسِ وَأَشْجَعَ النَّاسِ وَأَجْوَدَ النَّاسِ وَلَقَدْ فَزِعَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ فَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَبَقَهُمْ عَلَى فَرَسٍ وَقَالَ وَجَدْنَاهُ بَحْرًا

Daripada Anas katanya, Rasulullah s.a.w. adalah orang yang paling cantik, paling berani dan paling  pemurah. (al-Bukhari, no: 6033,  Muslim, no: 2307)

Dalam bahasa Arab terdapat beberapa lafaz yang menunjukkan kepada ma’na pemurah. Antaranya jud dan sakhawah. Di sini sahabat menyebutkan perkataan jud yang mempunyai ma’na yang tersendiri.

Ibn al-Mulaqqin mengatakan, jud ialah banyak memberi.[1] Al-‘Ayni dan Al-Kirmani mentafsirkannya sebagai memberikan apa yang sepatutnya diberikan kepada orang yang patut menerimanya.[2] Ma’nanya baginda seorang yang paling pemurah kerana jiwa baginda adalah jiwa yang paling mulia, mizajnya yang paling seimbang maka tidak dapat tidak perbuatan baginda juga adalah perbuatan yang paling elok.
Sementara al-Tanhwi menyatakannya sebagai memberi apa yang sepatutnya diberikan tanpa menerima apa-apa balasan.[3]

Difahami daripada ta’rif-ta’rif di atas, jud bermaksud memberi dengan seikhlasnya tanpa mempunyai apa-apa tujuan. Melihatkan kepada sifat baginda yang tidak memiliki harta yang banyak, perkataan jud tidak semestinya disifat kepada orang yang banyak harta tetapi merangkumi juga orang yang tidak berharta tetapi sanggup memberi kepada orang lain iaitu sifat mengutamakan untuk orang lain seperti yang diwahyukan dalam al-Qur`an:

وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula Dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.

Beberapa contoh kedermawanan baginda

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَالٍ مِنْ الْبَحْرَيْنِ فَقَالَ انْثُرُوهُ فِي الْمَسْجِدِ وَكَانَ أَكْثَرَ مَالٍ أُتِيَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الصَّلَاةِ وَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ فَلَمَّا قَضَى الصَّلَاةَ جَاءَ فَجَلَسَ إِلَيْهِ فَمَا كَانَ يَرَى أَحَدًا إِلَّا أَعْطَاهُ إِذْ جَاءَهُ الْعَبَّاسُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَعْطِنِي فَإِنِّي فَادَيْتُ نَفْسِي وَفَادَيْتُ عَقِيلًا فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خُذْ فَحَثَا فِي ثَوْبِهِ ثُمَّ ذَهَبَ يُقِلُّهُ فَلَمْ يَسْتَطِعْ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ اؤْمُرْ بَعْضَهُمْ يَرْفَعْهُ إِلَيَّ قَالَ لَا قَالَ فَارْفَعْهُ أَنْتَ عَلَيَّ قَالَ لَا فَنَثَرَ مِنْهُ ثُمَّ ذَهَبَ يُقِلُّهُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ اؤْمُرْ بَعْضَهُمْ يَرْفَعْهُ عَلَيَّ قَالَ لَا قَالَ فَارْفَعْهُ أَنْتَ عَلَيَّ قَالَ لَا فَنَثَرَ مِنْهُ ثُمَّ احْتَمَلَهُ فَأَلْقَاهُ عَلَى كَاهِلِهِ ثُمَّ انْطَلَقَ فَمَا زَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُتْبِعُهُ بَصَرَهُ حَتَّى خَفِيَ عَلَيْنَا عَجَبًا مِنْ حِرْصِهِ فَمَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَثَمَّ مِنْهَا دِرْهَمٌ

Anas menceritakan bahawa harta dari Bahrain telah sampai kepada Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda: “Curahkanlah harta itu di masjid. Itulah harta yang paling banyak yang dibawakan kepada Rasulullah s.a.w.. Rasulullah s.a.w keluar bersembahyang dalam keadaan tidak berpaling kepada harta tersebut. Apabila selesai sembahyang baginda duduk ke arah harta itu. Tidak ada seorang yang dilihatnya melainkan diberikannya. Tiba-tiba ‘Abbas datang kepada baginda seraya berkata, wahai Rasulullah berikanlah kepada saya kerana saya menebus diri saya dan ‘Aqil. Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya, ambillah lalu beliau menuangkan harta itu ke dalam kainnya kemudian beliau mengangkatnya tetapi tidak terdaya. Beliau berkata kepada baginda, wahai Rasulullah suruhlah sesiapa antara sahabat meletakkannya di atas saya. Baginda menjawab, tidak. ‘Abbas berkata, kamulah angkatkannya ke atas saya. Baginda bersabda lagi, tidak. Lalu beliau mencurahkan sebahagian dari harta itu kemudian cuba mengangkatnya. Lalu beliau berkata, wahai Rasulullah suruhlah sesiapa antara sahabat meletakkannya di atas saya Baginda menjawab, tidak. ‘Abbas berkata, kamulah angkatkannya ke atas saya. Baginda bersabda lagi, tidak. Lalu beliau mencurahkan sebahagian dari harta itu kemudian mengangkatnya lalu meletakkannya di atas bahunya kemudian terus beresar. Rasulullah s.a.w. terus mengekorinya dengan matanya sehingga kelibatnya hilang dari kami kerana kehairanan melihat kepada kesungguhannya untuk mendapatkan harta. Rasulullah s.a.w. tidak bangun pergi dalam keadaan di situ masih ada walaupun satu dirham. (al-Bukhari, secara ta’liq no: 421)

عَنْ سَهْلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ امْرَأَةً جَاءَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِبُرْدَةٍ مَنْسُوجَةٍ فِيهَا حَاشِيَتُهَا أَتَدْرُونَ مَا الْبُرْدَةُ قَالُوا الشَّمْلَةُ قَالَ نَعَمْ قَالَتْ نَسَجْتُهَا بِيَدِي فَجِئْتُ لِأَكْسُوَكَهَا فَأَخَذَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْتَاجًا إِلَيْهَا فَخَرَجَ إِلَيْنَا وَإِنَّهَا إِزَارُهُ فَحَسَّنَهَا فُلَانٌ فَقَالَ اكْسُنِيهَا مَا أَحْسَنَهَا قَالَ الْقَوْمُ مَا أَحْسَنْتَ لَبِسَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْتَاجًا إِلَيْهَا ثُمَّ سَأَلْتَهُ وَعَلِمْتَ أَنَّهُ لَا يَرُدُّ قَالَ إِنِّي وَاللَّهِ مَا سَأَلْتُهُ لِأَلْبَسَهُ إِنَّمَا سَأَلْتُهُ لِتَكُونَ كَفَنِي قَالَ سَهْلٌ فَكَانَتْ كَفَنَهُ

Daripada Sahl bahawa seorang perempuan telah datang menemui Rasulullah s.a.w. dengan membawa sehelai selimut dibuat dengan mempunyai dua tepi. Sahl bertanya kepada mereka apakah mereka mengenali Burdah. Mereka menjawab, shamlah (sejenis selimut) dan Sahl mengiakan jawapan mereka. Perempuan itu berkata, saya menenunnya sendiri dan saya membawanya untuk tuan dapat memakainya. Rasulullah s.a.w. mengambilnya dan pada masa itu memang baginda memerlukannya. Baginda keluar menemui kami dengan memakainya dan ia merupakan kain sarungnya. Lalu ada seorang yang memuji kecantikannya lalu berkata, biarkan saya memakainya, alangkah cantiknya. Para sahabat berkata, tidak baik, tidak patut kamu berbuat demikian. Rasulullah s.a.w. memakainya dalam keadaan baginda memerlukannya kemudian kamu pula meminta dari baginda dan kamu sememangnya mengetahui baginda tidak menolak permintaan. Orang itu berkata, demi Allah sesungguhnya saya memintanya bukan untuk memakainya tetapi supaya menjadi kain kafanku. Sahl berkata, itulah kain kafannya. (al-Bukhari, no:  1277)

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ قَالَ أَخْبَرَنِي جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ أَنَّهُ بَيْنَمَا هُوَ يَسِيرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَعَهُ النَّاسُ مَقْفَلَهُ مِنْ حُنَيْنٍ فَعَلِقَهُ النَّاسُ يَسْأَلُونَهُ حَتَّى اضْطَرُّوهُ إِلَى سَمُرَةٍ فَخَطِفَتْ رِدَاءَهُ فَوَقَفَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَعْطُونِي رِدَائِي لَوْ كَانَ لِي عَدَدُ هَذِهِ الْعِضَاهِ نَعَمًا لَقَسَمْتُهُ بَيْنَكُمْ ثُمَّ لَا تَجِدُونِي بَخِيلًا وَلَا كَذُوبًا وَلَا جَبَانًا

Daripada Muhammad bin Jubayr bin Mut’im katanya Jubayr bin Mut’im menceritakan kepada saya bahawa ketika mana beliau berjalan bersama Rasulullah s.a.w. dan bersama-sama sahabat yang lain sepulangan dari Hunayn, orang badwi mula meminta-minta dari baginda sehingga mendesak baginda mundur ke pokok lalu selimut baginda tersangkut di pokok tersebut. Rasulullah berhenti seraya bersada: “Berikan kepadaku selimutku. Sekiranya ada pada ku ternakan  sebanyak pokok berduri ini tentu aku akan bahagi-bahagikan antara kamu kemudian barulah kamu dapati aku seorang yang tidak bakhil, tidak penipu dan tidak pengecut. (al-Bukhari, no: 2821)




[1] Al-Tawdih Li Sharh al-Jami’ al-Sahih, jil. 2, hal. 359
[2] Al-‘Ayni, ‘Umdah al-Qari, jil. 1, hal. 132, al-Kirmani, al-Kawakib al-Darari, jil. 1, hal. 50
[3] Al-Tanhwi, Kashshaf Istilahat al-Funun, jil. 1, hal. 196

No comments:

Post a Comment